عطربین مرجع عطر ادکلن ایران

عطربین مرجع عطر ادکلن ایران و ارائه دهنده ی انواع عطر و ادکلن

عطربین مرجع عطر ادکلن ایران

عطربین مرجع عطر ادکلن ایران و ارائه دهنده ی انواع عطر و ادکلن

تاریخچه ی عطر

فاطمه سلیمانی | شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

مبدا عطر از کدوم کشوره؟

صنعت عطر از مصری ها به یونانیان و رومیان رسید. محبوبترین گلها در نزد کرتیان گلهای سوسن و رز بود. آنان در تولید روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون و روغن بادام تبحر داشتند، همچنین توانستند تولید روغن رازیانه و ریشه زنبق زرد را نیز به این صنعت اضافه کنند .

یونانیان اولین کسانی بودند که توانستند عطر مایع را به صورت مایع بسازند. البته این عطرهای مایع با آنچه امروز به عنوان عطر میشناسیم بسیار تفاوت داشت. این عطرها، پودرهای خوشبویی بودند که با روغن ترکیب می شدند و در آن از الکل استفاده نمیشد. یونانی ها بسیار به عطر علاقمند شده بودند و هزینه های بسیار زیادی را صرف واردات عطر می کردند. با توجه به اینکه یونانی ها در مصرف عطر زیاده روی میکردند، سولون، پادشاه قرن ششم در این کشور استفاده از عطر را از لحاظ قانونی ممنوع کرد تا در هزینه های وارداتی صرفه جویی شود. اما این ممنوعیت دوام چندانی نداشت .

همچنین تئوفراستوس دانشمندی است که در شهر آتن می زیست و درباره رایحه های مختلف، روغنها و منشأ گیاهی این رایحه ها و حتی درباره نوع درک ما از بوها نیز تحقیق و تفحس کرده و به ارتباط بین قوه چشایی و درک ما پی برده بود .



پیدایش نخستین عطرها

نخستین عطرها در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در بین النهرین کشف شدند و به صورت بخور تهیه می شدند .

مواد خوشبوکننده در ابتدا بسیار ساده و تنها مخلوطی از ادویه آسیاب شده بودند. این پودر آسیاب شده و نرم توسط یک مایع بهم می چسبیدند. بعدا متوجه شدند که اگر ادویه یا گلی را در چربی یا روغن بخیسانند، بخشی از ماده اصلی خوشبو در چربی یا روغن باقی خواهد ماند. بدین ترتیب از این زمان به بعد روغنهای دارویی و مرهمهای معطر معروف زمان بعد از میلاد مسیح ساخته شد .

 

کاربرد عطر در مراسم مذهبی

بنا به شواهد کشف شده، مواد معطر در زندگی مصریان باستان نقش مهمی ایفا می کرد. تا آغاز دوره طلایی مصریان، عطر تنها در مراسم مذهبی مصری ها و برای خدایان یا فراعنه مورد استفاده قرار می گرفت. اما پس از آن به تدریج صمغها، خوشبوکننده ها و روغن های معطر از انحصار روحانیون مصری خارج شد و مردم عادی موظف بودند حداقل هفته ای یک بار از این مواد استفاده کنند. همچنین به دلیل اینکه مصریان معتقد بودند که روح مرده ها به آسمان میرود، در هنگام مراسم مرده ها، نوعی صمغ قهوه ای رنگ مایل به قرمز یا زرد خوشبو را همواره در کوزه هایی در مقبره ها قرار می دادند .

آب و هوا و اقلیم مناسب مصر، آنان را قادر ساخت تا بتوانند از هند ادویه ها و مواد معطر زیادی مثل زنجبیل، فلفل و چوب صندل خریداری کنند و بدین ترتیب پیشرفت آنها در زمینه تولید مواد معطر سرعت بیشتری گرفت. امروزه نیز مصر در تولید اسانس های روغنی عطر که قسمت مهمی از مواد اولیه تولید عطر در دنیا را تشکیل میدهد، جایگاه ویژه ای دارند .


 

تو ایران چند ساله مردم از عطر استفاده می کنند؟

قدمت استفاده از مواد معطر در کشور ایران به حدود ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد. ایرانیان باستان اولین مردمانی بودند که از عطر و اسانسهای خوشبو به صورت تجملاتی و زینتی استفاده میکردند. در حدود صد سال قبل از میلاد مسیح ایرانیان جزء اولین تمدنهایی بودند که به تجملات اهمیت می دادند. آنها روزانه با مواد معطر و محلول هایی که امروزه آنها را به نام لوسیون میشناسیم،خود را شستشو میدادند و همچنین در نوشیدنیهای خود از اسانسهای معطر استفاده می کردند. باوجود اینکه هیچ مدرکی مبتنی بر تولید عطر در زمان امپراتوری پادشاهان ایرانی به دست نیامده اما چیزی که مسلم است این است که ایرانیان مبالغ هنگفتی برای خرید اسانسها از همسایگان خود پرداخت می کردند. اما تمدن های روم بودند که عطرسازی را به یک هنر واقعی تبدیل کردند هنری که امروزه به یکی از صنعتهای بزرگ و پردرآمد دنیا تبدیل شده است .

لازم به ذکر است که قرنها پیش از این نیز مصریان از موادی برای خوشبو کردن محیط در مراسم و آیین های مذهبی استفاده می کردند. در آن دوره، این مواد خوشبو تنها به آیینها و مراسم مذهبی اختصاص داشت. در آن دوران مواد خوشبو بیشتر به صورت عود سوزانده میشد. اما به تدریج مصریان دریافتند که از برخی از این مواد میتوان برای ساخت پماد جهت تسکین و درمان زخمهای پوستی نیز استفاده کرد .


  • فاطمه سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی